Stukning – en skada på vävnaderna runt leden

En stukning eller vrickning betyder att man skadat vävnaderna runt leden. Ibland kan man också få en blödning i ett närliggande muskelfäste. Blödningen kan göra att det stukade stället blir svullet. Om man har stukat foten gör det ont när man stödjer på den. Det är vanligt att man stukar eller vrickar sig i samband med motion och idrott eller bara helt enkelt ”trampar snett”.

Stukning av fotled

Stukad fotled är en av de allra vanligaste skadorna i samband med träning och idrott. Konsekvenserna är oftast inte så stora den första gången utan man kan många gånger återgå till sin idrott efter bara någon vecka. Tyvärr återkommer dock skadan väldigt ofta och om det sker tillräckligt många gånger kan man råka ut för vad man kallar för kroniskt instabil fotled.

Vad händer vid en stukning

Oftast blir ligamentet endast uttöjt när man stukar foten och det är väldigt sällan det går av helt. Det som vanligtvis sker är att ligamentet töjs ut lite och inte blir så allvarligt. Vid upprepande stukningar tänjs ledbanden ut och har svårt att återgå till ursprunglig storlek vilket leder till permanent instabilitet.

Att en ligamentsskada aldrig läks till 100%  är väldigt viktigt att tänka på och gäller alla ligament och ledband i hela kroppen. Om dessa väl har blivit uttöjda så förblir dem aningen uttöjda. De fungerar inte lika bra som innan skadan och för att leden ska fungera normalt måste någon annan del av kroppen ta över en del av deras arbete. I stort sett alltid så läggs detta arbete på muskler och andra ligament.

Många ligamentskador är så små att det inte sker någon faktisk förlängning av ligamentet och i dessa fall kan man många gånger bli fullt bra i leden igen. Problem med slappa ligament uppstår oftast inte förrän man har stukat foten flera gånger.

75-80 % av alla stukningar är återfall. Detta är en väldigt viktig siffra att tänka på när man har stukat foten. Om man inte kör en ordentlig rehabilitering är risken stor för ytterligare en stukning igen inom en snar framtid.  Ligamenten kommer att bli ännu mer uttöjda vilket i sin tur leder till större problem och risken ökar att man inte kan bli av med problemen, även efter en ordentlig rehabilitering.

Träna upp styrkan i fotleden

När man känner att man kan stödja på foten utan att det gör ont är det bra att börja träna upp styrkan i leden igen. Det gör man ofta automatiskt eftersom man börjar använda foten som vanligt. Om man har en tendens att ofta stuka fotleden kan det vara bra att lägga lite extra energi på att bygga upp musklerna runt leden.